1. Реєстрація актів цивільного стану (РАЦС), тобто реєстрація народження, шлюбу, смерті

Як це зробити?

  • У ЦНАП сільських громад легко забезпечити їх надання. Так як це делеговані державою повноваження ОМС. 
  • У колишніх містах обласного значення – це компетенція підрозділів Міністерства юстиції. Тому необхідне узгоджене рішення між територіальним органом Мінюсту та ОМС, що утворив ЦНАП. 
  • У містах районного значення та селищах, які були, а деякі з них і залишилися районними центрами, простежується позитивна динаміка взяття ОМС окремих повноважень РАЦС. Закон України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» не обмежує ОМС в районних центрах щодо виконання цих повноважень. 
  • В сільських і селищних радах може виникати супротив передачі послуг РАЦС у ЦНАП.  Ці повноваження закріплені за секретарями місцевих рад, котрі мають низку інших повноважень і не завжди готові працювати у приміщенні ЦНАП. 

Можливі 2 рішення:  

Перше: відповідна посадова особа, яка надає послуги РАЦС, все ж розташовує своє робоче місце безпосередньо у приміщенні ЦНАП і працює за його графіком; 

Друге: виконувати функції РАЦС можна уповноважити іншу посадову особу (спеціаліста, адміністратора тощо), яка працює/працюватиме у ЦНАП, адже це право ОМС визначатися з тим, хто саме виконує такі функції. При цьому необхідно дотриматися визначених вимог до надання послуг РАЦС, зокрема надати визначеній посадовій особі право використовувати печатку.

2. Реєстрація та зняття з реєстрації місця проживання

Це повноваження всіх ОМС базового рівня, тож є усі можливості надавати таку послугу через ЦНАП. Важливо надавати послуги з реєстрації місця проживання невідкладно і не змушувати громадян приходити двічі. 

Як це зробити? Або ЦНАП (як структурний підрозділ)  має бути визначено органом реєстрації, або у ЦНАП, як постійно діючому робочому органі, працюють відповідальні за реєстрацію місця проживання. 

3. Адміністративні послуги соціального характеру

Їх надання – це повноваження управлінь соціального захисту населення.  

Як це зробити? Місцева рада може укласти угоду з РДА про виконання ЦНАП функцій фронт-офісу (тобто надання консультацій, прийом документів, їх передачу суб’єктам надання, отримання результатів послуг і їх видачу громадянам). Можуть використовуватися Програмний комплекс «Інтегрована інформаційна система «Соціальна громада». 

Які ще рішення можливі для соцпослуг?

  • Ще одним  варіантом в колишніх  районних центрах та в тих районних центрах що залишилися, а також в  колишніх  містах обласного значення, є облаштування у ЦНАП робочих місць для представників управлінь соціального захисту РДА  чи ОМС,  які можуть надавати послуги безпосередньо у ЦНАП (щодо УСЗН РДА є допустимим у виняткових випадках відповідно до Закону «Про адміністративні послуги» (абзац 2 частини 1 статті 12)). Основою для цього є вищезгаданий Перелік послуг, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України №523 (зі змінами). Однак, тут  є важливе застереження. 
  • Зважаючи на масовий характер цієї групи послуг, особливо ретельно слід відпрацьовувати питання у колишніх містах обласного значення та в райцентрах, інколи – поетапно їх інтегруючи у ЦНАП. Можна застосовувати перехідний період – тестовий режим надання цих послуг, коли певний час управління соцзахисту продовжує прийом громадян додатково і в себе, аби підлагодити усі процеси та належно налаштувати послуги у ЦНАП. 

4. Паспортні послуги

У ЦНАП менших громад ідеться насамперед про послуги з вклеювання фото громадян, яким виповнилося 25 і 45 років у паспорт у формі книжечки. 

Як це зробити? Ці послуги можуть бути інтегровані у ЦНАП шляхом підписання меморандуму (угоди) з територіальним підрозділом ДМС або узгодження цього питання шляхом надсилання офіційного листа від голови громади цьому терпідрозділу та отримання позитивної відповіді. 

Законодавством передбачене право всіх ЦНАП отримати повноваження щодо прийому заяв на видачу паспорта громадянина України у формі картки та паспорта громадянина України для виїзду за кордон. 

Зверніть увагу! Для  цього ОМС потрібне спеціальне обладнання та його підключення до відомчої інформаційної системи ДМС. Знайдіть більше про це У посібнику Програми «U-LEAD з Європою» «Як створити належний ЦНАП в ОТГ?». 

5. Пенсійні послуги

Призначення і перерахунок пенсій – це повноваження територіальних підрозділів Пенсійного фонду України (ПФУ). 

Як це зробити? Підрозділи ПФУ раніше в ініціативному порядку згідно рішеннями ПФУ, а також відповідно до наказу Мінсоцполітики від 14.06.2018 № 890 (зі змінами), укладали угоди про співпрацю з ОТГ, щоб забезпечити територіальну доступність своїх послуг. Щоправда поки визначений механізм роботи представників ПФУ лише через організацію віддалених робочих місць за певним графіком. 

6. Окремі нотаріальні дії

У сільській місцевості надаються окремі нотаріальні дії, що вчиняються посадовими особами ОМС (зокрема, посвідчення заповітів, засвідчення вірності копій документів і виписок з них, засвідчення справжності підпису на документах). 

Варто пам’ятати, ці «нотаріальні послуги» можуть надаватися і через віддалені робочі місця адміністраторів ЦНАП чи його територіальні підрозділи у разі, якщо саме у цих населених пунктах немає нотаріусів, якщо саме у цих населених пунктах немає нотаріусів.

Щоб розпочати проходження онлайн-курсу, будь ласка зареєструйтеся aбо увійдіть в особистий кабінет.