Досвід багатьох країн свідчить, що надання адміністративних послуг в е-формі потребує багатоаспектного підходу, оскільки важливими є не лише наявність та зручність розроблених онлайн-інструментів, а й готовність мешканців їх використовувати. Зокрема,  йдеться і про наявність у громадян необхідних навичок, засобів е-ідентифікації, доступу до Інтернету та засобів інформатизації, довіру до е-послуг та захист приватності.

Неврахування цих факторів може спричинити низький відсоток користування громадянами е-послугами.

При запровадженні е-послуг ЦНАП можуть суттєво сприяти їх використанню мешканцями, зокрема:

1) шляхом застосування у ЦНАП комп’ютеризованих місць для самообслуговування відвідувачів. Працівники ЦНАП можуть надавати допомогу та консультації щодо самостійного отримання е-послуг відвідувачами на цих місцях. Зокрема, у рамках Програми «U-LEAD з Європою» встановлено або планується встановити у 437 ЦНАП такі місця, в тому числі для доступу до е-послуг тих громадян, які не мають необхідної комп’ютерної техніки вдома, або не змогли самостійно скористатися цими сервісами. З цієї кількості 192 місць для самообслуговування будуть облаштовані у ЦНАП сільських громад, що особливо актуально у контексті невисокого рівня забезпечення їх мешканців засобами інформатизації;

2) через проведення, зокрема у рамках проєкту «ДІЯ. Цифрова освіта», у ЦНАП навчань цифровій грамотності та цифровим навичкам. У частині ЦНАП наявні громадські приймальні чи громадські простори (наприклад, у рамках Програми «U-LEAD з Європою» їх облаштовано чи планується облаштувати у 146 ЦНАП), часто поруч з ЦНАП розташовуються зали засідань ОМС, які також можна використовувати для цих навчань;

3) використовувати ЦНАП як місце, де мешканці також мають можливість отримувати засоби е-ідентифікації.

Також потенційно можливим є виконання адміністраторами ЦНАП функції «цифрового посередника (представника)» у разі законодавчого врегулювання питання щодо надання можливості адміністраторам ЦНАП вносити в інформаційні системи інформацію, надану відвідувачем під час його звернення у ЦНАП для отримання е-послуги у разі, якщо суб’єкт звернення з певних причин не в змозі самостійно отримати е-послугу. Такі випадки можуть бути у разі відсутності у відвідувача засобів е-ідентифікації, невмінні користуватися е-послугами, відсутності засобів інформатизації тощо.

Необхідно приділяти значну увагу питанню автоматизації ЦНАП, доступу його працівників до різних реєстрів та інформаційних систем, системно організувати роботу з підвищення кваліфікації персоналу ЦНАП, у т.ч. з питань застосування е-послуг.

Щоб розпочати проходження онлайн-курсу, будь ласка зареєструйтеся aбо увійдіть в особистий кабінет.