Державна реєстрація актів цивільного стану (без деталізації самих послуг) внесена до Переліку адміністративних послуг органів виконавчої влади, які надаються через центр надання адміністративних послуг, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.05.2014 № 523 (зі змінами). Згідно з пп. 3 п. 11 цього розпорядження надання послуг ДРАЦС здійснюється через ЦНАП за переліком таких послуг, що визначається Мін’юстом, а також на основі узгоджених рішень між територіальними органами Мін’юсту та органами, якими утворено ЦНАП.

Наказом Мін’юсту від 29.08.2019 № 2825/5 «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів у сфері державної реєстрації актів цивільного стану» визначено послуги, які можуть надаватися через ЦНАП (це всі адміністративні послуги у сфері ДРАЦС з окремими винятками в межах відповідних послуг).

Варто взяти до уваги, що згідно з ч. 1 ст. 12 Закону «Про адміністративні послуги» (зі змінами від 03.11.2020) Уряд тепер має затверджувати перелік адміністративних послуг органів виконавчої влади та адміністративних послуг, що надаються ОМС у порядку виконання делегованих повноважень, і які є обов’язковими для надання через ЦНАП. Тобто розпорядження №523 (в оновленій редакції чи взагалі у новому акті) набуде обов’язкового характеру для ОМС.

Наказом Мін’юсту від 29.12.2018 № 4186/5 «Про затвердження типових інформаційних карток адміністративних послуг у сфері державної реєстрації актів цивільного стану» для усіх адміністративних послуг у сфері ДРАЦС затверджено типові інформаційні картки з визначенням можливості надання таких послуг через відділи ДРАЦС (у повному обсязі) та ЦНАП (з певними винятками в межах відповідних послуг).  

У главі 2 розділу II Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Мін’юсту від 18.10.2000  № 52/5 (далі – Правила ДРАЦС), визначено механізм надання послуг у сфері ДРАЦС через ЦНАП. Прийняття заяв для отримання послуг здійснюється адміністратором ЦНАП з допомогою програмних засобів ведення реєстру ДРАЦСГ, крім випадків, коли заява для отримання певних послуг має формуватися через Єдиний державний веб-портал електронних послуг (зокрема, для надання комплексної послуги єМалятко). 

Відповідно до Правил ДРАЦС механізм надання послуг через адміністратора ЦНАП передбачає взаємодію лише з відділами ДРАЦС Мін’юсту як суб’єктами надання послуг ДРАЦС. Подання заяв у такий спосіб адміністратором ЦНАП ОМС посадовій особі цього ж ОМС, яка здійснює повноваження ДРАЦС, не передбачено.

Тому у сільських, селищних, міських (колишніх міст районного значення) радах адміністратори ЦНАП не можуть приймати документи щодо ДРАЦС та передавати їх секретарям рад (чи іншим посадовцям) для проведення державної реєстрації у бек-офісі, оскільки актовий запис цивільного стану згідно з вимогами законодавства в такому випадку має складатися у присутності заявника та засвідчуватися його власним підписом. 

Хоча це обмеження не унеможливлює в цілому надання послуг у сфері ДРАЦС у ЦНАП ОМС із застосуванням інших інструментів, про що буде йтися нижче. 

Щоб розпочати проходження онлайн-курсу, будь ласка зареєструйтеся aбо увійдіть в особистий кабінет.